چه زمان ریست کنترل یونیت (ECU Engine) را انجام میدهیم ؟
ECU یک میکرو کامپیوتر است که به کمک سنسورها و با تعیین شرایط لحظه‌ای موتور به یک سری، عملگرهای نصب شده بر روی موتور، فرمان میدهد تا از این طریق ( زمان و مدت پاشش سوخت، زمان جرقه و فراهم‌ سازی شرایط مناسب برای ایجاد احتراق را در داخل سیلندرها و……) تامین کند. این میکروکامپیوتر نیز مانند دیگر همنوعان خود شامل CPU، حافظه و برنامه‌ریز است.
ECU با توجه به سنسورهايي که به موتور متصل است وضعيت و شرايط خودرو را تحليل کرده و پاسخ‌هاي لازم را به خروجي‌ها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زن‌ها و … اعمال مي‌کند. سنسورهاي کيت‌هاي انژکتوري مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بيشتر باشد ECU بهتر مي‌تواند شرايط موتور را درک کند.
از جمله سنسورهاي مهم عبارتند از:
سنسور دور يا RPM
سنسور فشار داخل مانيفولد يا MAP
سنسور دريچه گاز يا TPS
سنسور دماي آب يا CTS
سنسور دماي هوا ATS
سنسور اکسيژن
سنسور ضربه
استپر موتور

  • در حافظه ی ECU یک سری مقادیر وجود دارد که به صورت پیش فرض در درون ECU بار گذاری شده است.در برخی از موارد ممکن است این مقادیر و پارامتر ها رو از دست بدهد و خودرو تا مدتی بد کار کند.

یکی از دلایل آن میتواند خرابی سنسورها باشد
زمانی که سنسوری دچار مشکل شود اطلاعات اشتباه به ECU ارسال میکند در نتیجه عملکرد خودرو دچار مشکل میشود و بعد از مدتی اطلاعات و پارامترهای اشتباه در حافظه ECU باقی میماند و مطابق با اطلاعاتی که سنسور اشتباه ارسال می کند شرایط را تنظیم می کند
به طور مثال : سنسور MAP ، سنسور دریچه گاز و سنسور دور موتور هرکدام اطلاعاتی را برای کنترل یونیت ارسال میکنند کنترل یونیت اطلاعات دریافتی از این سه سنسور را با هم مقایسه می کند و متوجه میشود که برخی از اطلاعات با هم هماهنگی ندارد و میزان فشار هوای ورودی که سنسور MAP اعلام می کند با توجه به مقادیری که سنسورهای  دور موتور و دریچه گازبه ECU میفرستند، امکان پذیر نیست. بنا براین بعد از چندین بار که ECU اطلاعات را بررسی کرد و متوجه شد که سنسور MAP پارامترهای اشتباه اعلام می کند، دستوراتی که به عملگرها ارسال میکند با توجه به مقادیر اشتباه تغییر میدهد تا کارکرد خودرو کمتر دچار مشکل شود.
اما وقتی سنسور MAP را عوض کنید و یک سنسور سالم جایگزین کنید هنوز در حفظه ی ECU اطلاعات اشتباه  ثبت شده است و خودرو تا مدتی بد کار می کند.
بنابراین بعد از تعویض بعضی از سنسورها (بعنوان مثال : سنسور اکسیژن ، سنسور دریچه گاز ، سنسور MAP …) چون هنوزبرخی از اطلاعات و پارامترهای اشتباه در حافظه ی ECU باقی می ماند نیاز است که ECU را ریست کنید تا اطلاعات به حالت اولیه (تنظیم کارخانه ای) برگردد و خودرو به درستی کار کند.
یکی دیگراز دلایل ریست ECU پاک کردن کدهای خطایی است که حتی پس از رفع ایراد خودرو از حافظه ی ECU پاک نمیشود .گزینه ی ریست کمک میکند تا کدهای خطا از حافظه کنترل یونیت خودرو پاک شود.
ریست ECU Engine  در خودروهای سایپا با دیاگ جی اسکن :
کابل 16 پین جی اسکن را به کانکتور خودرو وصل کنید و دستگاه را روشن کنید
ابتدا باید به وسیله دیاگ جی اسکن کدهای خطای موجود را بخوانید و عیب های نشان داده شده توسط دیاگ جی اسکن را  برطرف کنید
کد خطا
سپس برای انجام عملیات ریست مطابق تصویر زیر پیش بروید
منوی سایپا >عملیات ویژه > ریست کنترل یونیت
 
سایپا
سایپا > عملیات ویزه
با انتخاب این گزینه ها صفحه ی زیر نمایش داده میشود .
سایپا >عملیات ویژه
نکته : در تصویر بالا برای خواندن کدهای خطا میتوانید گزینه کد خطا را انتخاب کنید .
ولی برای ادامه ی عملیات ریست باید مطابق تصویر: عملیات ویژه > تنظیم مجدد کنترل یونیت را انتخاب کنید.
تنظیم مجدد ECU
سپس جی اسکن برای شروع عملیات پیغام میدهد که موتور را خاموش کنید و سوئیچ را باز کنید،بعد از آن دکمه  OK را انتخاب کنید .
ریست کنترل یونیت
چند ثانیه صبرکنید تا دستگاه عملیات ریست را انجام دهد و مطابق شکل زیر پیغا م دهد : عملیات به اتمام رسید .
ریست کنترل یونیت
ریست کنترل یونیت خودروهای کارخانه ی ایران خودرو نیز به همین ترتیب انجام میشود :
(گزینه ی ریست رامطابق تصویر زیر انتخاب کنید و بقیه مراحل را دقیقا مانند مراحل بالا انجام دهید )
مراحل انتخاب ریست کنترل یونیت در منوی ایران خودرو