Adblue2ادبلو یا مایع اگزوز دیزل (Diesel Engine Exhaust Fluid DEEF) که در ایران و اروپا به نام ادبلو AdBlue معروف است، براساس استاندارد ISO 22241 یک محلول اوره می‌باشد که از ۳۲٫۵٪ اوره خالص (AUS 32) و ۶۷٫۵٪ آب دیونایز تشکیل گردیده است.
ادبلو به طور گسترده در خودروهای دیزل یورو ۵ و یورو ۶ مورد استفاده قرار می گیرد. این محلول یک مایع مصرفی در قسمت کاتالیست انتخابی (Selective Catalytic Reduction-SCR) خودروهای دیزل بوده و میزان گازهای سمی اکسیدهای نیتروژن NOx را به میزان بسیار بالایی کاهش می‌دهد. انجمن خوروسازان آلمان یا VDA نام تجاری ادبو را کنترل و مدیریت میکند.
افزایش میزان اکسیژن در مخلوط هوا و سوخت لزوما باعث تولید اکسیدهای نیتروژن (NOx) می‌گردد که جزء آلاینده‌های سمی محسوب می‌گردند و از عوامل اصلی بارانهای اسیدی می‌باشد. به همین دلیل سیستم کاتالیست انتخابی (Selective Catalytic Reduction-SCR) در موتورهای دیزل برای کاهش میزان اکسیدهای نیتروژن (NOx) ناشی از احتراق استفاده می‌گردد. محلول ادبلو که در مخزن اختصاصی در خودرو نگهداری می‌گردد در گازهای خروجی حاصل از احراق در مسیر اگزوز تزریق شده و پس از تبخیر به آمونیاک و دی‌اکسید کربن تجزیه می‌گردد. در کاتالیست سیستم SCR گازهای NOx در مجاورت کاتالیست با آمونیاک (NH3)  واکنش داده و به آب و نیتروژن (N2) تجزیه می‌گردد که هر دو آنها بی ضرر بوده و از اگزوز خارج می‌شوند.
مایع ادبلو
مشخصات فیزیکی:
شکل ظاهری: محلول زلال فاقد کریستال
بو: بدون بو
دمای کریستالاسیون: ۱۱- درجه سانتی‌گراد
خاصیت انفجاری: فاقد خاصیت انفجاری
حلالیت در آب: زیاد
چگالی: ۱۰۸۹ کیلوگرم در متر مکعب در دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد
بر اساس استانداردهاي زیست محیطی، تمامی خودروسازان باید استانداردهاي زیست محیطی یورو 4 ،5 و 6 را در طراحی و ساخت خودروهاي دیزل در نظر بگیرند. براي دستیابی به استانداردهاي آلایندگی یورو 4 و 5 سازندگان از تکنولوژيهاي مختلفی نظیر SCRو AdBlue استفاده می نمایند. با این حال براي دستیابی به استاندارد یورو 6 که از سپتامبر سال 2014 اجباري شده ،استفاده از SCR و تکنولوژي AdBlue اجباري خواهد گردید. با توجه به امکان تنظیم موتورهاي دیزل با بکارگیري تکنولوژي AdBlue میتوان به طور متوسط به 5 ٪کاهش مصرف سوخت دست یافت.
تکنوژي SCR در خودروهاي دیزل چیست؟

 تکنولوژي اس سی آر بر پایه حذف آلاینده هاي گازهاي خروجی موتور پس از احتراق سوخت و هوا می باشد که اصطلاحا آن را Selective Catalytic Reduction می نامند. براي به کار گیري این تکنولوژي نیاز به محلولی به نام ادبلو یا آ یو اس 32  (AUS32 AdBlue) می باشد که توسط آن ترکیبات آلاینده و سمی NOx کاهش می یابد. تقریبا تمامی سازندگان خودروهاي سنگین دیزل از این سیستم براي کاهش آلاینده هاي حاصل از احتراق استفاده نموده و سایر تکنولوژيهاي مشابه از نظر فنی و اقتصادي قابل رقابت با این تکنولوژي نمی باشند. بنابراین تکنولوژي SCR مقرون به صرفه ترین راه حل دستیابی به استانداردهاي زیست محیطی یورو 5 و یورو 6 خواهد بود و به این لحاظ به کارگیري آن روز به روز رو به افزایش می باشد. اجزاي اصلی این تکنولوژي شامل کاتالیست، انژکتور ادبلو، مخزن ادبلو، سیستم کنترل اندازه گیري و پاشش ادبلو می باشد که به عنوان مغز سیستم عمل می کند. در واقع سیستم کنترل بر اساس شرایط کارکرد موتور میزان مناسب از محلول ادبلو را داخل لوله اگزوز قبل از کاتالیست پاشیده و طی این عملیات ادبلو در اثر برخورد با گازهاي داغ خروجی حاصل از عملیات احتراق به آمونیاك و دي اکسید کربن تجزیه میشود. بر اثر این واکنش گازهاي NOx حاصل احتراق که جزء مواد خطرناك و سمی می باشد در داخل کاتالیست با آمونیاك واکنش داده و مولکولهاي سمی NOx به نیتروژن و آب تبدیل میشوند که براي سلامتی انسان مضر نمی باشند. براي کارکرد صحیح و موثر سیستم SCR خودروي شما، باید اطمینان حاصل کنید که فقط ادبلوي خالص و استاندارد در مخزن ادبلو بریزید. استفاده از محصولات بی کیفیت و ناخالص موجب آسیب رسیدن به کاتالیست و سیستم انژکتور ادبلو خواهد گردید.

در بعضی از خودروها پرکن مخزن ادبلو در کنار پرکن مخزن گازوئیل قرار دارد، مانند شکل زیر:
mercedes_ad_blue
در برخی دیگر از خودروها، پرکن مخزن ادبلو در محفظه ی موتور قرار دارد و برای پرکردن مخزن ادبو باید درب کاپوت را باز کنید.
????????????????????????????????????
برای خرید این محصول می توانید از طریق این لینک زیر اقدام کنید.
 

توسط: تاریخ انتشار: 12 شهریور 1396دسته بندی: آموزش آنلاین, تکنولوژیها و مفاهیم خودرودیدگاه‌ها برای ادبلو (Adblue) یا مایع اگزوز چیست؟ بسته هستندبرچسب ها: , ,