در این ویدیو قصد داریم موقعیت خلاص را در گیربکس خودرو هیوندای وراکروز با دیاگ زنیت Z5 تعریف نماییم. ممکن است مراجعه ای داشته باشیم که مشتری اعلام کند برخی مواقع سوییچ خودرو باز میشود، برق پشت آمپر می آید ولی خودرو روشن نمیشود. همچنین ممکن است مالک اعلام کند در هنگام تعویض موقعیت دنده از خلاص به دنده عقب و یا درایو خودرو دچار تقه و یا ضربه شدید میشود. همچنین این امکان وجود دارد که کد خطایی در سیستم وجود نداشته باشد. در مرحله اول میتوانیم پارامتر وضعیت خلاص لیور دنده را چک کنیم و پس از اطمینان از صحت عملکرد سلکتور گیربکس نسبت به کالیبره سلکتور گیربکس اقدام کنیم. میتوانیم با تنظیم سلکتور روی گیربکس به تنظیمی حدودی دست یابیم اما ممکن است وضعیت دنده به درستی در پشت امپر نمایش داده نشود و برای تنظیم دقیق آن از روی گیربکس نیاز به صرف زمان و آزمون و خطا داریم. کالیبره وضعیت خلاص (N) خودرو وراکروز را میتوانیم به صورت دقیق توسط دستگاه دیاگ حرفه ای انجام دهیم.

دستگاه دیاگ زنیت Z5 یک دیاگ نسل پنجم است که عملیات کالیبره موقعیت خلاص خودرو هیوندای وراکروز را به آسانی و در کمترین زمان انجام میدهد. دیاگ زنیت در سال 2022 توسط شرکت EZDS به بازار عرضه شده است و در  عملیات های ویژه و کالیبره ها کمک به سزایی به ما میکند. در ادامه نحوه کالیبره وضعیت خلاص گیربکس خودرو هیوندای وراکروز/IX55 را با هم میبینیم.

نحوه تعریف وضعیت خلاص گیربکس هیوندای وراکروز ix55 با دیاگ زنیت Z5

انتخاب هیوندای وراکروز ix55 در دیاگ زنیت Z5

از منوی “عیب یابی” برند “هیوندای” را وارد میشویم.

کد خطا P0122 و P0123

در ادامه انتخاب دستی را لمس نموده و بازار مقصد خودرو، یعنی HYUNDAI GENERAL را انتخاب میکنیم.

کد خطا P0222 و P0223

ستون کناری در لیست خودروهای هیوندای حرف I که ابتدای نام خودروی ix55/VERACROUZ میباشد را لمس و سپس گزینه ix55/VERACROUZ(EN) (2007~2013) را انتخاب میکنیم.

کد خطا 2122 و 2123

در این مرحله 2009 که سال تولید این خودرو است را انتخاب مینماییم. مرحله بعد گزینه G 3.8 DOHC که نمایانگر موتور بنزینی (GASOLINE) با حجم 3.8 لیتر و دو میل سوپاپ در هر سر سیلندر DOHC است را کلیک میکنیم.

کد خطا P2135 و P2138

نحوه کالیبره سلکتور گیربکس هیوندای وراکروز با دیاگ زنیت

از بین یونیت های خودرو هیوندای وراکروز IX55 یونیت گیربکس اتوماتیک را وارد میشویم.

کالیبراسیون لیور دنده هیوندای وراکروز با دیاگ زنیت

در ایسیو گیربکس اتوماتیک گزینه “عملیات ویژه” را لمس میکنیم. سپس وارد گزینه تعریف موقعیت خلاص Position the Adaptive[N] را وارد میشویم.

کالیبره لیور دنده هیوندای IX55 با دیاگ زنیت

دستگاه دیاگ زنیت در این مرحله شرایط انجام تست را به ما گوش زد میکند. سوییچ باید باز و موتور خاموش باشد. همچنین دستگاه نحوه انجام این تست را جهت سهولت برای ما نوشته است که در ابتدا باید از موقعیت دنده را از P به N تغییر دهیم. سپس کلید ریست را انتخاب کنیم و بعد موقعیت لیور دنده را در حالت P قرار میدهیم. سوییچ را میبندیم و پس از 5 ثانیه سوییچ را باز میکنیم. بعد از آن میتوانیم موقعیت های P، D ،Nو R  را چک نماییم.کالیبره سلکتور هیوندای وراکروز با دیاگ زنیت

موتور را خاموش و سوییچ را باز میکنیم. همچنین لیور دنده را از P به N تغییر میدهیم ریست “RESET” را لمس میکنیم. سپس دستگاه برای اطمینان بیشتر از ما مجدد سوال میپرسد که آیا شرایط عملیات محیا است و مجدد تایید میکنیم.

کالیبراسیون سلکتور گیربکس هیوندای وراکروز با دستگاه

اطمینان از صحت انجام عملیات تعریف موقعیت خلاص

سپس موقعیت لیور دنده را از N به P تغییر میدهیم و سوییچ را میبندیم.  صبر میکنیم و پس از 5 ثانیه سوییچ را باز میکنیم. “تایید” را انتخاب میکنیم و سپس لیور دنده را در موقعیت های P، R، N و D  قرار میدهیم و چک میکنیم که در پشت آمپر علامت موقعیت دنده به درستی نمایش داده میشود. همچنین چک میکنیم که خودرو در حالت N و P  روشن میشود. به یاد داشته باشید که خودرو نباید در حالت D و R روشن شود. پس از اطمینان از انجام صحیح عملیات تعریف موقعیت خلاص گیربکس هیوندای وراکروز، میتوانیم پارامتر موقعیت سلکتور را در لیست پارامتر ها در قسمت آنالیز داده ها چک نماییم.

برای مشاهده سایر ویدئوهای آموزشی نیلیکار اینجا کلیک کنید. همچنین جهت اطلاع از قیمت دستگاه دیاگ زنیت Z5 لطفا با تلفنهای شرکت تماس حاصل فرمایید. جهت اطلاع از تلفنهای شرکت اینجا کلیک کنید.

توسط: تاریخ انتشار: 22 مرداد 1402دسته بندی: آموزش آنلاین, آموزش هیوندا, دسته‌بندی نشده, ویدئو های آموزشیدیدگاه‌ها برای تعریف موقعیت خلاص (N) گیربکس هیوندای وراکروز با دیاگ زنیت Z5 بسته هستندبرچسب ها: , ,