در این ویدیو قصد داریم شیر برقی VCM خودرو هیوندای الانترا را عیب یابی و تعویض کنیم. سپس با دستگاه دیاگ زنیت Z5 کدهای خطای ایجاد شده توسط این قطعه را از حافظه ای سی یو پاک میکنیم. خرابی شیر برقی vcm هیوندای النترا غالبا باعث ایجاد کدهای خطای P2008 ، P2016 و P2017 میشود. بنابراین با دیدن این کدهای خطا در ECU موتور هیوندای النترا میبایست ابتدا سیم کشی شیر برقی VCM را چک کنیم. در صورتی که سیم کشی سالم بود، در مرحله بعد خود قطعه را بررسی میکنیم. بعد از رفع مشکل ایسیو موتور را به همراه دیاگ قدرتمند زنیت Z5 ریست کنیم.

 

 

عملکرد شیر برقی VCM در خودرو هیوندای النترا

این قطعه روی منیفولد هوا قرار میگیرد و دریچه های داخل این منیفولد را کنترل میکند. شیر برقی VCM باتوجه به نیاز موتور دریچه ها میبندد و باعث تنگ شدن مسیر منیفولد میشود. در نتیجه هوا با سرعت بیشتر و به صورت گردآبی وارد محفظه سیلندر میشود. این امر به مخلوط شدن بهتر هوا و سوخت کمک میکند که سبب کاهش مصرف سوخت و آلایندگی میشود. همچنین این موضوع باعث افزایش گشتاور و توان خودرو میگردد.

شیر برقی vcm هیوندای

عیب یابی شیر برقی VCM در خودرو هیوندای النترا

خرابی این قطعه باعث کاهش راندمان موتور و امکان ایجاد کدهای خطای مختلف میشود، که شایع ترین آنها کدهای خطای P2008،P2016 وP2017 میباشد. برای رفع مشکل این کدهای خطا باید ابتدا سیم کشی و سوکت قطعه را بررسی کرده و از سالم بودن ایسیو موتور مطئمن شویم. اگر از یک دیاگ قدرتمند مانند زنیت Z5 استفاده کنیم، دستگاه میتواند با منوی تست عملگر به ما در عیب یابی کمک بسزایی نماید. در صورت اطمینان از خرابی شیر برقی به صورت زیر اقدام به تعویض آن میکنیم:

نحوه تعویض شیر برقی VCM در خودرو هیوندای النترا

در مرحله اول خار سیم کشی را از روی قطعه جدا میکنیم.

تعویض شیر برقی vcm

توسط یک آچار بکس و یک رابط کوتاه، سه عدد پیچ مربوط به شیر برقی VCM را باز میکنیم.

باز کردن شیر برقی vcm

برای خارج کردن راحت تر این قطعه شلنگ شیر تخلیه بخارات کارتل و سپس سوکت قطعه VCM را جدا میکنیم.

کد خطای p2008

در هنگام نصب قطعه جدید باید مادگی VCM با نری دریچه ها قرار گرفته روی منیفولد در یک جهت قرار دهیم. در غیر اینصورت ممکن است به زبانه های قطعه و یا نری قرار گرفته بر روی منیفولد آسیب برسانیم.

کد خطای p2016

 

کد خطای p2017

بعد از نصب، از قرار گیری درست آن در محل خود اطمینان حاصل میکنیم. پیچ های آن را به اندازه مناسب سفت میکنیم. سپس همچنین سوکت را متصل میکنیم. نصب شلنگ شیر تخلیه بخارات روغن را فراموش نکنید.

با توجه به اینکه شیر برقی VCM را تعویض کردیم باید ایسیو موتور هیوندای النترا را ریست کنیم.

نحوه ریست موتور هیوندای النترا با دیاگ زنیت Z5

سوییچ خودرو را میبندیم. سپس کابل دستگاه زنیت Z5 را به پورت OBD2 خودرو متصل میکنیم و سوییچ را باز میکنیم.

خودرو هیوندای النترا را انتخاب میکنیم و وارد یونیت موتور میشویم. در قسمت “عملیات ویژه” گزینه “ریست مقادیر تطبیقی” یا “Ressting adaptive values” را میکنیم.

ریست موتور هیوندای النترا

توضیحاتی که دستگاه در این مرحله نمایش میدهد را با دقت میخوانیم و بعد کلید OK را فشار میدهیم.

عیب یابی با دیاگ زنیت

در مرحله بعد شرایطی که برای انجام ریست باید تامین کنیم را دستگاه به نمایش میگذارد. در این مرحله باید سوییچ را باز و موتور را خاموش کنیم. سپس کلید ریست را فشار میدهیم. در مرحله بعد از ما برای اطمینان انجام عملیات سوال میکند و دوباره گزینه OK را انتخاب میکنیم. توجه کنید که با این کار، تمام مقادیر تطبیقی موتور ریست میشود. مثلا مواردی از قبیل موقعیت سنسور دریچه گاز ، تریم بلند مدت و کوتاه مدت سوخت و غیره.

ریست موتور هیوندای با دیاگ z5

 

چند لحظه صبر میکنیم تا عملیات انجام شود و ریست ایسیو موتور کامل گردد. همچنین میتوانیم دوباره کدهای خطا را توسط دستگاه Z5 جستوجو کنیم و از عدم ایجاد کدهای خطا مطمئن شویم. برای اطمینان بیشتر از صحت عیب یابی میتوانیم به بخش پارامتر ها برویم و پارامتر های مربوط به قطعه VCM را کنترل کنیم.

برای مشاهده سایر ویدئوهای آموزشی نیلیکار اینجا کلیک کنید. همچنین جهت اطلاع از قیمت دستگاه دیاگ زنیت Z5 با میتوانید با تلفنهای شرکت تماس حاصل فرمایید. جهت اطلاع از تلفنهای شرکت اینجا کلیک کنید.

توسط: تاریخ انتشار: 24 شهریور 1401دسته بندی: آموزش آنلاین, آموزش هیوندا, دسته‌بندی نشده, زنیت Z5, ویدئو های آموزشیدیدگاه‌ها برای تعویض شیر برقی VCM و ریست موتور هیوندای النترا با دیاگ Z5 بسته هستندبرچسب ها: , , ,