در این ویدیو قصد داریم لنت ترمز دستی برقی کیا کادنزا VG مدل 2012 را به کمک دیاگ زنیت Z5 تعویض کنیم. همانطور که میدانید در برخی خودرو های امروزی ترمز دستی به صورت برقی بوده و توسط موتور الکتریکی لنت ترمز دستی درگیر یا آزاد میشود. سیستم ترمز دستی برقی یا اختصارا EPB به جای اهرم ترمز دستی در اتاق از یک کلید کوچک بهره میبرد که فضای نسبتا کمی را در قسمت کنسول اشغال میکند. همچنین آپشن اتو هلد (AUTO HOLD) در خودروهایی به کار میرود که دارای سیستم ترمز دستی برقی باشند. برخی مدلهای EPB شامل یک مجموعه موتور ترمز دستی میباشد که زیر خودرو قرار دارد و با کابل هر دو کالیپر را درگیر و آزاد میکند. در مدل دیگر روی هر کالیپر یک موتور الکتریکی نصب شده که بدون نیاز به کابل، مستقیما پیستون کالیپر را درگیر میکند.

در هر دو مدل سیستم ترمز دستی برقی، باید لنت ترمز را با دستگاه دیاگ تعویض کنیم و اگر با روش های غیر متعارف مانند اتصال باتری به موتور الکتریکی کالیپر را عقب ببریم امکان دارد که این مجموعه آسیب ببیند و یا در عملکرد آن اختلال ایجاد شود. این کار را به آسانی و با کمترین زمان میتوانیم با دستگاه دیاگی که این عملیات را پشتیبانی کند انجام دهیم. دیاگ زنیت Z5 این عملیات را به راحتی و در زمان کوتاه انجام خواهد داد. این دیاگ یک دیاگ نسل پنجم است که در سال 2022 توسط شرکت EZDS به بازار عرضه شد. در ادامه نحوه تعویض لنت ترمز دستی برقی خودرو کادنزا VG مدل 2012 را با دیاگ زنیت باهم میبنیم.

 

نحوه تعویض لنت ترمز دستی EPB با دیاگ زنیت Z5

خودرو را خاموش میکنیم و سوییچ را میبندیم. کابل دستگاه دیاگ را به پورت OBD-II خودرو متصل میکنیم و سپس سوییچ را باز میکنیم.

انتخاب کیا کادنزا در دیاگ زنیت

از منو عیب یابی وارد میشویم و برند “کیا” را انتخاب و سپس گزینه “انتخاب دستی” را لمس میکنیم.

آزاد سازی لنت کیا کادنزا با دستگاه زنیت

سپس بازار خودرو یعنی “KIA General” را وارد میشویم. حرف C را که ابتدای نام CADENZA میباشد را لمس میکنیم تا راحت تر بتوانیم گزینه CADENZA(VG) (2010~2016) پیدا نماییم و انتخاب کنیم.

لنت EPB کیا کادنزا با جی اسکن

تعویض لنت ترمز دستی برقی کیا کادنزا در دیاگ زنیت Z5

در منو بعد سال تولید خودرو یعنی 2012 را لمس میکنیم. سپس نوع موتور خودرو که G 3.5 DOHC میباشد را کلیک میکنیم. در بین یونیت های خودرو یونیت ترمز دستی برقی EPB(Eelectric Parking Brake) را لمس میکنیم.

تعویض لنت ترمز دستی برقی کیا کادنزا با دیاگ زنیت z5

در یونیت ترمز دستی برقی کیا کادنزا گزینه “عملیات ویژه” و سپس “Brake Pads Change Mode” را انتخاب میکنیم.

تعویض لنت برقی هیوندا کیا

دیاگ زنیت شرایط انجام این عملیات را به ما گوش زد میکند. موتور خودرو باید خاموش و سوییچ بسته باشد. پس از اینکه شرایط را محیا نمودیم گزینه “تایید” را لمس میکنیم.

epb cadenza

آزاد سازی لنت ترمز دستی برقی

برای اینکه بخواهیم کالیپر ترمز جمع شود و لنت ترمز دستی برقی آزاد شود باید گزینه C2 را انتخاب نماییم و در صورتی که بخواهیم لنت ها به دیسک نزدیک شوند و از حالت سرویس خارج شویم و سیستم ترمز دستی برقی آماده به کار شود گزینه C1 را باید انتخاب کنیم. پس در ابتدا گزینه C2 را جهت جمع شدن پیستونِ کالیپر ترمز دستی برقی انتخاب میکنیم.

تعویض لنت ترمز دستی EPB با زنیت

پس از انتخاب گزینه C2 صدای موتور برقی کالیپر ترمز EPB را میشنویم. صبر میکنیم تا عملیات انجام و صدای موتور قطع شود. پس از آن میتوانیم لنت ها را تعویض کنیم.

لنت ترمز دستی برقی چگونه تعویض میشود

حالت آماده به کار ترمز دستی برقی

پس از اینکه لنت های ترمز دستی برقی را تعویض نمودیم گزینه C1 را انتخاب میکنیم تا پیستون ترمز به لنت ها نزدیک شود و ترمز دستی برقی آماده به کار شود. در حین عملیات آماده به کار ، صدای موتور ترمز دستی برقی را میشنویم و صبر میکنیم تا صدای موتور ترمز دستی قطع شود و عملیات به پایان برسد.

تعویض لنت برقی با دستگاه

سپس گزینه ” تایید” را انتخاب میکنیم.

تعویض لنت با دستگاه دیاگ

در اینجا عملیات تعویض لنت ترمز دستی برقی EPB خودرو کیا کادنزا با دیاگ زنیت Z5 به پایان رسید. برای اطمینان از عملکرد صحیح این سیستم باید دکمه ترمز دستی را بالا بکشیم و مجدد به پایین فشار دهیم. این عملیات را 3 بار تکرار میکنیم. برای حصول اطمینان بیشتر میتوانیم گزینه کدهای خطا سیستم EPB را در دیاگ زنیت بررسی و از عدم وجود کد خطا در این سیستم مطمئن شویم.

برای مشاهده سایر ویدئوهای آموزشی نیلیکار اینجا کلیک کنید. همچنین جهت اطلاع از قیمت دستگاه دیاگ زنیت Z5 لطفا با تلفنهای شرکت تماس حاصل فرمایید. جهت اطلاع از تلفنهای شرکت اینجا کلیک کنید.

توسط: تاریخ انتشار: 21 تیر 1402دسته بندی: آموزش آنلاین, آموزش کیا, دسته‌بندی نشده, زنیت Z5, ویدئو های آموزشیدیدگاه‌ها برای تعویض لنت ترمز دستی برقی کیا کادنزا با دیاگ زنیت Z5 بسته هستندبرچسب ها: , ,