در این ویدیو قصد داریم ریست موتور خودرو رنو کپچر را با دستگاه زنیت Z5 انجام دهیم. در خودرو های کنونی تنظیم موتور توسط ایسیو انجام میشود و با دریافت اطلاعات از سنسور ها و پردازش آنها، مقادیر خروجی عملگر ها مانند انژکتور ها و دریچه گاز را تعیین میکند. ممکن است طی زمان ایسیو از کالیبره اولیه خود خارج شود ویا سنسورها و عملگر ها دچار کثیفی و جرم گرفتگی شوند و نیاز به سرویس و یا تعویض داشته باشند. به همین دلیل باعث ایجاد لرزش و بیشتر شدن آلایندگی خودرو در تست معاینه فنی میشود. بعد از تعویض و یا سرویس این قطعات باید ایسیو خودرو را با دستگاه دیاگ ریست کنیم تا موتور خودرو به کارکرد نرمال، بدون لرزش و آلایندگی مجاز برگردد.

دیاگ زنیت Z5 یک دیاگ نسل پنجم است که عملیات ریست موتور خودرو رنو کپچر را به راحتی پشتیبانی میکند. این دیاگ در سال 2022 بعد از دیاگ های جی اسکن توسط شرکت EZDS عرضه شده است. با این دیاگ شما به آسانی میتوانید خودرو های خارجی و اروپایی مانند رنو را عیب یابی کنید. در ادامه نحوه ریست موتور خودرو رنو کپچر را باهم میبینیم.

 

محل قرار گیری سوکت عیب یاب رنو کپچر

جلوی لیور دنده و زیر فندکی خودرو سوکت عیب یاب قرار دارد. در نظر داشته باشید برای دسترسی به این سوکت کاور روی آن را بردارید. سوکت عیب یاب خودرو رنو کپچر به صورت پورت استاندارد OBD-II میباشد.

محل سوکت OBD رنو کپچر

نحوه ریست موتور رنو کپچر با دیاگ زنیت Z5

ابتدا خودرو را خاموش و سپس کابل دستگاه دیاگ زنیت را به سوکت عیب یاب خودرو رنو کپچر متصل میکنیم و سوییچ را باز میکنیم.

نحوه انتخاب رنو کپچر در دیاگ زنیت Z5

از منو اصلی دیاگ زنیت، گزینه عیب یابی را کلیک میکنیم.

جای سوکت OBD رنو کپچر

از منو کارلاین رنو را انتخاب میکنیم.

ریست دریچه گاز رنو

بین خودروهای رنو، خودرو کپچر CAPTUR را پیدا و انتخاب میکنیم.

دیاگ رایگان رنو کپچر

در مرحله بعد نسل خودرو رنو کپچر را باید مشخص کنیم. گزینه CAPTUR[2013~Present] را انتخاب میکنیم.

دیاگ کپچر با زنیت Z5

ریست موتور رنو کپچر با دیاگ زنیت

ایسیو موتور را که injection نام دارد، انتخاب میکنیم.

عیب یابی با زنیت Z5

در ایسیو موتور، عملیات ویژه را انتخاب میکنیم.

عملیات ویژه رنو کپچر

سپس در بین عملیات های ویژه موتور رنو کپچر، تطبیق موتور را کلیک میکنیم.

دستگاه دیاگ شرایط انجام این ریست را به ما گوش زد میکند. باید موتور را خاموش و سوییچ را باز کنیم.

ریست موتور رنو کپچر

پس از انتخاب گزینه OK، صبر میکنیم تا عملیات ریست موتور خودرو رنو کپچر انجام شود. سپس گزینه finish را انتخاب میکنیم.

ریست موتور رنو

در اینجا عملیات ریست موتور خودرو رنو کپچر به پایان رسید. میتوانیم برای اطمینان از صحت انجام عملیات خودرو را روشن کنیم و وضعیت کارکرد خودرو را مشاهده کنیم. در نظر داشته باشید که بعد از ریست موتور، ممکن است موتور تا چند دقیقه دچار لرزش شود و آهسته این مورد برطرف گردد. در صورتی که لرزش خودرو برطرف نگردد باید موتور خودرو را مورد عیب یابی و بررسی قرار دهیم. میتوانیم بعد از ریست موتور کدهای خطا موتور را جستجو کرده و از عدم وجود کد خطا در موتور اطمینان حاصل کنیم.

برای مشاهده سایر ویدئوهای آموزشی نیلیکار اینجا کلیک کنید. همچنین جهت اطلاع از قیمت دستگاه دیاگ زنیت Z5 لطفا با تلفنهای شرکت تماس حاصل فرمایید. جهت اطلاع از تلفنهای شرکت اینجا کلیک کنید.