نسل جدید سیستم CAMTRONIC در موتورهای مرسدس بنز

آشنایی با سیستم:

این نسل از سیستم کنترل باز و بست سوپاپ‌های بنز با کنترل مدت باز و بسته بودن سوپاپ‌ها، باعث کاهش مصرف سوخت و آلایندگی به خصوص گاز دی اکسید کربن شده است. سیستم کمترونیک به صورت مکانیکی کار کی کند اما وظیفه کنترل آن را یک عملگر الکترونیکی که از ایسیو موتور فرمان می‌گیرد، بر عهده دارد. این سیستم با کنترل باز و بست سوپاپ‌های ورودی کار می کند و از اجزای مختلفی تشکیل شده است.

اجزای سیستم:

سیستم کمترونیک به صورت مکانیکی کار می کند. اما توسط یک عملگر مکانیکی کنترل می شود. میل سوپاپ ورودی از چند جزء تشکیل شده است، دو عدد شفت توخالی با یک اندازه که بادامک ها بر روی آن ها سوار شده است و بر روی یک شفت حمل کننده که با زنجیر تایم در ارتباط است سوار شده‌اند. در محل اتصال دو میل سوپاپ توخالی قسمتی وجود دارد که عملگر کنترلی بر روی آن سوار می شود و مقدار باز و بسته شدن سوپاپ ها را کنترل می کند.

نحوه کار این سیستم

در این سیستم بر روی هر کدام از میل بادامک‌های توخالی دو سری بادامک برای هر سوپاپ در کنار هم وجود دارد یکی برای کورس بلندتر سوپاپ (مقدار مخلوط سوخت و هوای بیش‌تری وارد سیلندر می شود) و دیگری برای کورس کوتاه‌تر سوپاپ (مقدار مخلوط سوخت و هوای کمتری وارد سیلندر می شود). که با توجه به بار و سرعت موتور برای ایجاد حداکثر کارایی نوع کورس سوپاپ تغییر می کند. تغییر این کورس با استفاده از عملگر کنترلی که در قسمت وسط میل سوپاپ قرار دارد انجام می‌شود. این عملگر کلیه فرامین خود را از ایسیو موتور دریافت می‌کند.

در ویدئو زیر نحوه کار این سیستم را در یک ویدئو آموزشی می‌توانید ببینید.

توسط: تاریخ انتشار: 13 مهر 1398دسته بندی: آموزش آنلاین, آموزش بنز و بی ام و, تکنولوژیها و مفاهیم خودرو, ویدئو های آموزشیدیدگاه‌ها برای سیستم CAMTRONIC در موتورهای مرسدس بنز بسته هستندبرچسب ها: , , , ,