در این ویدیو قصد داریم عیب یابی خودرو هیوندای سانتافه DM مدل 2014 را باهم انجام دهیم. برای رفع عیب یا خاموش کردن چراغ چک بهتر است از یک دیاگ قدرتمند برای خواندن کدهای خطا و همچنین بررسی پارامترها استفاده کنیم. دیاگ زنیت Z5 یک دیاگ مولتی برند است که در سال 2022 توسط شرکت EZDS به بازار عرضه شد. این دیاگ نسل پنجم دیاگ های جی اسکن است که بسیاری از تکنسین ها و مکانیک ها با آنها آشنا هستند. از مزیت های این دیاگ میتوان به جستجوی خودکار یونیت ها و نمایش تعداد کدهای خطا در کنار آنها به صورت همزمان اشاره کرد. اگر بخواهیم کد خطای هر یونیت را به صورت جداگانه در هر یونیت ببینیم، این کار زمان بر میباشد. دیاگ زنیت Z5 این امر را آسان کرده است. در ادامه عیب یابی هیوندای سانتافه با دیاگ زنیت Z5 مشاهد میکنید.

 

 

عیب یابی هیوندای سانتافه با دیاگ زنیت Z5

سوییچ خودرو را میبندیم و دستگاه دیاگ زنیت Z5 را به خودرو هیوندای سانتافه متصل میکنیم و سوییچ را باز میکنیم.

نحوه انتخاب خودرو هیوندای سانتافه در دیاگ زنیت Z5

از منوی اصلی دیاگ زنیت، گزینه عیب یابی را انتخاب میکنیم.

عیب یابی هیوندای سانتافه

برند هیوندای را از منوی کارلاین انتخاب میکنیم. با توجه به اینکه مدل خودرو زیر 2016 میباشد انتخاب دستی را کلیک میکنیم.

انتخاب هیوندای سانتافه در دیاگ

در مرحله بعد بازار مقصد خودرو یعنی HYUNDAI Motor General را انتخاب میکنیم. خودرو سانتافه را از بین خودرو های هیوندای انتخاب میکنیم. میتوانیم با لمس حرف S که ابتدای نام سانتافه میباشد، گزینه SANTAFE DM که مد نظر ما میباشد را پیدا نماییم.

دیاگ هیوندای سانتافه

سال تولید، که این خودرو 2014 میباشد را انتخاب میکنیم. مشخصات موتور خودرو، که موتور 2.4 لیتری با پاشش سوخت چند نقطه ای بنزینی (G 2.4 MPI) را انتخاب میکنیم.

دیاگ قدرتمند جی اسکن

جستجوی یونیت ها و عیب یابی

سپس جستجوی سیستم ها را انتخاب میکنیم تا تمام یونیت ها را شناسایی و تعداد کد خطاهای هر یونیت را در کنار آن نمایش دهد.

جستوجوی خودکار هیوندای سانتافه

دستگاه در مورد نوع سوخت خودرو سوال میکند. گزینه LEADED ALL به معنی همه موتور های سازگار با بنزین سرب دار است که فاقد کاتالیزور و سنسور اکسیژن میباشند. گزینه UNLEADED ALL به معنی همه موتور های سازگار با بنزین بدون سرب که دارای کاتالیزور و سنسور اکسیژن میباشد. این خودرو سازگار با بنزین بدون سرب میباشد و گزینه UNLEADED ALL را انتخاب میکنیم.

همچنین دستگاه در مورد تعداد چاشنی های ایربگ که تک چاشنی و یا دوچاشنی میتواند باشند سوال میکند. این خودرو تک چاشنی میباشد و Airbag(event #1) را انتخاب میکنیم.

موتور هیوندای سانتافه

دستگاه شروع به جستجوی یونیت های هیوندای سانتافه میکند و علامت چرخ دنده در حال گردش نشان را نمایش میدهد.

سنسور اکسیژن هیوندای سانتافه

دیاگ زنیت Z5 تعداد یونیت های یافت شده را به رنگ مشکی و در کنار آن تعداد یونیت هایی که خطا درون آنهاست را به رنگ قرمز در زیر نوشته جستجوی سیستم ها نمایش میدهد.

زنیت Z5 در کنار هر یونیت تعداد خطا ها روبروی آنها نشان میدهد. در صورتی که سیستم خطایی نداشته باشد عدد صفر در دایره سبز رنگ ظاهر میشود و در صورتی خطا در یونیت وجود داشته باشد تعداد خطاها درون دایره قرمز نمایش داده میشود. کنار یونیت موتور دو خطا وجود دارد و سایر یونیت ها خطایی ندارند. یونیت موتور را انتخاب و وارد میشویم.

یونیت موتور هیوندای سانتافه

عیب یابی و خواندن کد خطا

گزینه کد خطا را انتخاب میکنیم تا بتوانیم شرح آنها را ببینیم.

p0134

کدهای خطایی که دستگاه دیاگ زنیت Z5 در یونیت موتور هیوندای سانتافه به ما نمایش میدهد کدهای خطای P0132 O2 Sensor Circuit High Voltage (Bank1/Sensor1) و P0134 O2 Sensor Circuit No Activity Detected(Bank 1/Sensor1) میباشد. کد خطای P0132 به معنی بالا بودن ولتاژ مدار سنسور اکسیژن بالایی (قبل از کاتالیست) میباشد و این خطا به دلیل فعال بودن و وجود عیب پاک نمیشود. کد خطای P0134 مربوط به عدم دریافت فعالیت سنسور اکسیژن بالا (قبل از کاتالیست) توسط ایسیو میباشد که دیاگ Z5 آن را به صورت سابقه نمایش میدهد و به معنی از بین رفتن عیب و یا دائمی نبودن آن میباشد.

گزینه پاک کردن را میزنیم. و دستگاه برای اطمینان از پاک کردن خطا از ما سوال میپرسد. بهتر است که قبل از پاک کردن خطا ها، از آن عکس بگیریم تا در صورتی که نیاز به عیب یابی باشد، آن کدهای خطا را فراموش نکنیم.

پاک کردن کد خطا

توجه داشته باشید که پس از بررسی کدهای خطا توصیه میشود پارامترهای مربوطه را نیز در همان سیستم چک کنید.

عیب یابی دیگر یونیت ها

عیب یابی دیگر یونیت های هیوندای سانتافه را نیز میتوانیم به همین روش انجام دهیم . در صورتی که کد خطا در یونیتی وجود داشت آن را دنبال و رفع عیب میکنیم. خیلی مواقع برای رفع کدخطا، بررسی پارامترهای مربوط به آن سیستم کمک زیادی در عیب یابی و رفع مشکل خواهد کرد. در یونیتی مانند یونیت ریموت (Transmitter Code Saving) که از کد خطا پشتیبانی نمیکند، دیاگ Z5 در جلوی آن یک خط تیره داخل یک دایره نارنجی نمایش میدهد.

برای مشاهده سایر ویدئوهای آموزشی نیلیکار اینجا کلیک کنید. همچنین جهت اطلاع از قیمت دستگاه دیاگ زنیت Z5 لطفا با تلفنهای شرکت تماس حاصل فرمایید. جهت اطلاع از تلفنهای شرکت اینجا کلیک کنید.

توسط: تاریخ انتشار: 28 مهر 1401دسته بندی: آموزش آنلاین, آموزش هیوندا, دسته‌بندی نشده, زنیت Z5, ویدئو های آموزشیدیدگاه‌ها برای عیب یابی هیوندای سانتافه 2014 با دیاگ زنیت Z5 بسته هستندبرچسب ها: , , , ,