در این ویدیو قصد داریم به عیب یابی و تست دریچه گاز برقی هیوندای وراکروز بپردازیم. همانطور که میدانید دریچه گاز از یک موتور برقی و دو سنسور تشکیل شده است. موتور دریچه گاز که یکی از عملگر های موتور میباشد، این امکان را برای ما فراهم میکند که توسط دستگاه دیاگ آن را تست نماییم. بسیار پیش می آید که در عیب یابی به نکته بر خواهیم خورد که آیا مجموعه دریچه گاز برقی خودرو سالم است؟ و یا چگونه دریچه گاز برقی را عیب یابی کنیم ؟ آیا اشکال در سنسور ها و یا عملگر دریچه گاز وجود دارد؟ جواب بسیار ساده است. به راحتی میتوانیم آن را توسط دستگاه دیاگ با صرف کمترین زمان عیب یابی کنیم. دستگاه دیاگ زنیت این قابلیت را پیش روی ما گذاشته است تا زودتر به نتیجه عیب یابی نزدیک شویم. دیاگ زنیت Z5 یک دیاگ نسل پنجم است که در سال 2022 به بازار عرضه شده است. در ادامه به نحوه عیب یابی مجموعه دریچه گاز هیوندای وراکروز میپردازیم.

 

نحوه عیب یابی و تست دریچه گاز هیوندای وراکروز با دیاگ زنیت Z5

انتخاب خودرو وراکروز در دیاگ زنیت Z5

از منو عیب یابی هیوندای و سپس انتخاب دستی را انتخاب میکنیم. در مرحله بعد بازار مقصد یعنی HYUNDAI GENERAL را انتخاب میکنیم.

عیب یابی هیوندای وراکروز با دیاگ زنیت

برای اینکه این خودرو را سریع تر پیدا نماییم حرف I که ابتدای IX55/VERACROUZ میباشد را کلیک کرده و سپس گزینه ix55/VERACROUZ(EN) 2007~2013) و در ادامه سال خودرو را  انتخاب میکنیم.

هیوندای وراکروز هیوندای IX55

برای این خودرو که موتور بنزینی (GASOLINE) با حجم موتور 3.8 لیتر را دارا میباشد و در هر سرسیلندر دومیل سوپاپ وجود دارد گزینه G 3.8 DOHC را وارد میشویم.

نحوه انتخاب وراکروز در یاگ

گزینه ایسیو موتور را لمس کرده و سپس گزینه ENGINE(UNLEADED GEN) را که معرف سازگاری موتور خودرو با بنزین بدون سرب میباشد را انتخاب مینماییم.

UNLEADED چیست

در ایسیو موتور این خودرو گزینه تست عملگر و یا ACTUATION TEST را وارد میشویم.

تست عملگر دریچه گاز با دیاگ

نحوه عیب یابی دریچه گاز با دیاگ زنیت Z5

در بین عملگر ها گزینه “موتور دریچه گاز” و سپس گزینه “انتخاب” را لمس میکنیم.

چگونه دریچه گاز برقی را تست کنیم

در قسمت پایینی تست عملگر ها، این ویژگی در دیاگ زنیت Z5 وجود دارد که همراه با تست نمودن یک عملگر بتوانید تاثیر این تست را برروی عملکرد سیستم و در نتیجه پارامتر های سنسورها مشاهده کنید که در روند عیب یابی کمک بسزایی به ما میکند. همانطور که گفته شد دریچه گاز از یک موتور برقی و دو سنسور تشکیل شده است. برای اطمینان از تست صحیح این عملگر میتوانیم پارامتر سنسور اول و دوم دریچه گاز را بررسی کنیم. پارامتر ولتاژ سنسور اول دریچه گاز (دیگر اسامی TROTTLE POSITION SENSOR 1، TPS1و TPS MAIN) و سنسور دوم دریچه گاز (دیگر اسامی TROTTLE POSITION SENSOR 1، TPS1 و TPS SUB) را انتخاب میکنیم.سنسور دریچه گاز

نحوه عملکرد پارامتر سنسورهای دریچه گاز

همانطور که طبق نمودار مشاهده میکنید، پارامتر سنسور اول دریچه گاز در هنگامی که دریچه گاز بسته است بین 0.5 تا 1 ولت میباشد و این پارامتر هنگامی که دریچه گاز کاملا باز گردد بین 4 الی 4.5 ولت به صورت خطی افزایش پیدا میکند. همچنین در مورد پارامتر سنسور دوم دریچه گاز در هنگامی که دریچه گاز بسته است ولتاژی مابین 4 الی 4.5 گزارش میکند و در زمانی که دریچه گاز کاملا باز میشود پارامتر آن به 0.5 الی 1 ولت کاهش پیدا میکند. پارامتر سنسور اول دریچه گاز در هنگام باز شدن دریچه، افزایشی و سنسور دوم دریچه گاز کاهشی میباشد. در نظر داشته باشید که مجموع پارامتر سنسور اول و دوم دریچه گاز در هر لحظه یک عدد ثابت(حدود 5 ولت) میباشد.

همانطور که در شکل قبل میبینید قبل از انتخاب گزینه “شروع” در ستون “مقدار”، پارامتر سنسور اول دریچه گاز هیوندای وراکروز 0.9 و سنسور دوم دریچه گاز 4.1 میباشد. گزینه ” شروع را انتخاب میکنیم و دریچه گاز برقی به صورت کامل باز میشود و همانطور که گفته شد پارامتر سنسور اول دریچه گاز به 4.3 افزایش و پارامتر سنسور دوم دریچه گاز برقی به 0.7 کاهش پیدا میکند. دوباره میتوانیم گزینه “توقف” را انتخاب کنیم تا دریچه گاز بسته شود. در ستون “حداقل”و “حداکثر” بیشترین و کمترین مقدار پارامتر مورد نظر را میببینیم و میتواند در فرایند عیب یابی به ما کمک کند.

عیب یابی سنسور دریچه گاز

تست عملگر دریچه گاز برقی هیوندای وراکروز به پایان رسید. این تست عملگر به همراه نمایش پارامتر ها، به ما کمک میکند که بدون بازدید فیزیکی دریچه گاز، از باز و بست صحیح آن مطمئن شویم. در نظر داشته باشید که اگر پارامتر یکی و یا هر دو سنسور مطابق نکات بالا نبود باید مواردی چون سیم کشی، سوکت، مجموعه دریچه گاز و در نهایت ایسیو موتور مورد بررسی قرار گیرند.

برای مشاهده سایر ویدئوهای آموزشی نیلیکار اینجا کلیک کنید. همچنین جهت اطلاع از قیمت دستگاه دیاگ زنیت Z5 لطفا با تلفنهای شرکت تماس حاصل فرمایید. جهت اطلاع از تلفنهای شرکت اینجا کلیک کنید.

توسط: تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1402دسته بندی: آموزش هیوندا, دسته‌بندی نشده, زنیت Z5, ویدئو های آموزشیدیدگاه‌ها برای عیب یابی و تست دریچه گاز برقی هیوندای وراکروز با دیاگ زنیت Z5 بسته هستندبرچسب ها: , , ,