در این ویدیو قصد داریم منوی OBD-II دستگاه دیاگ زنیت را معرفی کنیم. ممکن است مالک خودرویی به ما مراجعه کند و اعلام نماید که چراغ چک خودرو روشن شده است و یا اشکالی در کارکرد موتور خودرو وجود دارد. اما ما از مشخصات خودرو اطلاعات کافی نداشته باشیم و یا به علت کمبود وقت بخواهیم به سرعت به ایسیو موتور متصل شویم. همچنین ممکن است پس از گذشت چندین سال، خودرویی که به ما مراجعه میکند خودرو روز باشد و از آپدیت دستگاه ما چند سال گذشته باشد. در اینجا میتوانیم با انتخاب منو او بی دی در دیاگ زنیت به سرعت موتور خودرو را عیب یابی کنیم.

در نظر داشته باشید که منو او بی دی یک منو عمومی برای عیب یابی موتور است و باید برای عیب یابی دقیق از منوی تخصصی هر خودرو وارد شویم. ایسیو موتور هر نوع خودرو ممکن است با درصدهای متفاوت از این پروتکل پیروی کند و تعداد پارامتر و یا کدهای خطایی که ایسیو موتور به منو OBD-II ارائه میکند متفاوت باشد. قابلیت های مختلفی نظیر تست های آمادگی، خواندن پارامتر ها، نمایش کدهای خطا، مانیتورینگ نتیجه تست، تست عملگر ها، اطلاعات خودرو و ردگیری عملکرد در طی استفاده روی این پروتکل وجود دارد که بستگی به پیروی ایسیو موتور از پروتکل OBD-II میتوانیم از این عملیات استفاده نماییم. دیاگ زنیت Z5 این عملیات ها را در منو OBD-II ارائه میکند و محدود به نمایش کد خطا و پارامتر ها نمی باشد.

دستگاه دیاگ زنیت Z5 یک دیاگ نسل پنجم به روز میباشد که در سال 2022 توسط شرکت EZDS به بازار عرضه شد. همچنین دستگاه دیاگ زنیت قابلیت پاک کردن کد خطا و نمایش پارامتر ها را به صورت نمودار در این پروتکل به ما ارائه میکند. در ادامه منو OBD2 را روی این دیاگ معرفی خواهیم کرد.

.

 انتخاب منو OBD-II و معرفی آن در دیاگ زنیت

در منو اصلی دیاگ زنیت گزینه “OBD-II” را انتخاب میکنیم. سپس دیاگ از ما برای اطمینان از ورود به سیستم OBD2 سوال میکند و ما “تایید” را لمس میکنیم.

دیاگ OBD

همانطور که در شکل زیر میبنید در منو اصلی OBD-II هفت گزینه داریم که ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

منو OBD-II در دیاگ زنیت

1. Readiness Test (تست آمادگی)

در این قسمت تست های که سیستم On Board Diagnosis (سیستم عیب یابی داخلی) انجام میدهد را به همراه نتیجه آن را در قالب تست های آمادگی نمایش میدهد. ممکن است برخی از این تست ها توسط ایسیو خودرو پشتیبانی نشود و دستگاه دیاگ در جلو تست Not Applicable (به معنی قابل اجرا نیست) نمایش دهد. در صورتی که تست به درستی انجام شود دستگاه دیاگ زنیت در مقابل آن COMPLETED را نمایش میدهد.

readiness test obd2 OBD-II

2. Current Data (داده جاری)

در این منو میتوانیم پارامتر های ایسیو موتور (سیستم جرقه زنی و سوخت رسانی) را ببینیم. در نظر داشته باشید که منو OBD-II یک منو عمومی است و یک حداقلی از پارامتر ها بستگی به نوع خودرو در اختیار ما میگذارد.  برای بررسی تمام پارامترهای خودرو باید از منو تخصصی و اصلی هر خودرو وارد شویم.

عیب یابی با منو obd OBD2

در منو داده های جاری میتوانیم با انتخاب گزینه “Gragh” پارامتر ها را به صورت نمودار مشاهده کنیم. همچنین میتوانیم با انتخاب گزینه “ضبط” پارامتر های در لحظه را ضبط و ذخیره کنیم.

پارامتر منو OBD

3.Diagnostic Trouble Code (کد خطا عیب یابی)

در این منو میتوانیم کد های خطای ایسیو موتور را ببینیم. در نظر داشته باشید برخی از خودرو ها تمام کدهای خطا تعریف شده در ایسیو موتور، ممکن است در چهارچوب پروتکل OBD-II نباشد و ندرتا برخی از کدهای خطا داخل ایسیو موتور (کدهایی که روی استاندارد OBD2 نیست) را نمایش ندهد. این منو میتواند کدهای خطا مربوط به پروتکل OBD2 را نمایش دهد. این امکان در دستگاه زنیت Z5 وجود دارد که بتوانیم کدهای خطا را در منو OBD-II را پاک کنیم. گزینه “Erase” را لمس میکنیم. در صورتی که کد خطا دائمی نباشد و یا اشکال کد خطا برطرف شده باشد میتوانیم آن را پاک نماییم.

پاک کردن کد خطا OBD-II OBD2 OBD

4. Monitoring Test Result (نظارت بر نتیجه تست)

در این منو سیستم سوخت رسانی برخی از قطعات را میتواند تست کند و نتیجه آن را به ما نمایش دهد. در این منو برخی تست ها مانند مانیتور تست سنسور اکسیژن و گرمکن آن، تست عدم احتراق سیلندر ها و تست جریان شیر برقی کنیستر وجود دارد. بستگی  ایسیو موتور خودرو برخی از این تست ها ممکن است توسط ایسیو موتور پشتیبانی نشود.

تست عملگر در منو obd 2

برای مثال تست گرمکن سنسور اکسیژن را وارد میشویم. میبینیم که تست اهمی گرمکن سنسور اکسیژن پاس شده است و مقدار آن را دیاگ زنیت 188 اهم در این تست نمایش میدهد.

تست سنسور اکسیژن obd2

5. Test or Component Control (تست ویا کنترل اجزا)

این گزینه در واقع منتاظر تست عملگرها در منو تخصصی ایسیو موتور میباشد. ایسیوهای بروز از این قابلیت در منو او بی دی ممکن است پشتیبانی کنند.

تست علگر منو Obd2 زنیت

6. Vehicle Information (اطلاعات خودرو)

در این قسمت میتوانیم اطلاعات کامپیوتر مانند شناسه کالیبراسیون، شماره تصدیق، شماره شاسی و کد قطعه ایسیو موتور و گیربکس را مشاهده کنیم.

منو obd-II

7. In-Use Performance Tracking (ردگیری عملکرد در حین استفاده)

در این منو نیز میتوانیم برخی تست ها مانند تست جرقه زنی و تست تراکم سیلندر را در صورتی که ایسیو موتور پشتیبانی کند را میتوانیم انجام دهیم.

تست عملگر obd 2 obd-II

در اینجا معرفی و کاربرد منو OBD-II را توضیح دادیم. مجدد تاکید میکنیم که این منو یک منو عمومی است و در شرایط خاص بهتر است از آن استفاده کنیم.

برای مشاهده سایر ویدئوهای آموزشی نیلیکار اینجا کلیک کنید. همچنین جهت اطلاع از قیمت دستگاه دیاگ زنیت Z5 با میتوانید با تلفنهای شرکت تماس حاصل فرمایید. جهت اطلاع از تلفنهای شرکت اینجا کلیک کنید.

توسط: تاریخ انتشار: 21 شهریور 1402دسته بندی: دسته‌بندی نشده, زنیت Z5, ویدئو های آموزشیدیدگاه‌ها برای معرفی منو OBD-II در دیاگ زنیت Z5 بسته هستندبرچسب ها: , ,