در این ویدیو قصد داریم تست عملگر و عملیات ویژه خودرو نیسان ماکسیما را در دیاگ زنیت Z5 بررسی کنیم. همانطور که میدانید ایسیو موتور توسط سنسورها به کارکرد موتور نظارت میکند. سنسورها میتوانند شرایط محیطی، رفتار و نیاز راننده و شرایط کارکرد خودرو را به ایسیو موتور گزارش دهند. ایسیو موتور پارامتر سنسورها را بررسی میکند و با اعمال تغییرات در عملگر ها به مطلوب کارکرد و قدرت موتور میرسد. بعضا ممکن است این عملگرها دچار اشکال و یا خرابی شوند.

به دلیل اینکه موتور و سیستم سوخت رسانی یک مجموعه میباشد، در صورتی که هر یک از عملگرها دچار اشکال شود در کارکرد این سیستم اختلال به وجود می آید و تشخیص خرابی در سنسورها و عملگرها نیازمند صرف زمان برای عیب یابی میباشد. برای اطمینان از عملکرد هر عملگر میتوانیم به صورت مجزا هر عملگر را تست نماییم. در صورتی که یک دستگاه تخصصی در دسترس داشته باشیم میتوانیم با انتخاب گزینه تست عملگرها به آسانی و کمترین زمان هر عملگر را به صورت جداگانه تست نماییم.

همچنین این سنسور ها و عملگر ها در طی زمان ممکن است دقت خود را از دست بدهند و یا اشکال در آنها به وجود بیاید و آنها را تعویض کنیم. برخی از این عملگرها و سنسورها بعد از تعویض نیاز به کالیبره و یا تعریف دارند. همچنین در صورتی که برخی قطعات را نیز شستوشو(سرویس ادواری) انجام دهیم باید اقدام به ریست موتور با دستگاه دیاگ کنیم. چنین عملیاتی مانند کالیبره و تعریف سنسورها و عملگرها و همچنین ریست ایسیو به عنوان عملیات ویژه در دستگاه های دیاگ قدرتمند وجود دارد.

دیاگ زنیت

دیاگ زنیت Z5 یک دیاگ نسل پنجم است که به صورت حرفه ای از تست عملگرها و عملیات ویژه به خصوص برای خودرو نیسان ماکسیما پشتیبانی میکند. با این دیاگ برای خودرو های نیسان نیاز به اطلاع از سال تولید، نوع موتور و نوع خودرو نداریم و مستقیما بعد از انتخاب بازار مقصد و نوع کانکتور میتوانیم به ایسیو موتور متصل شویم. عدم نیاز به انتخاب چنین موارد و اتصال مستقیم به ایسیو مرتبط خودروهای نیسان در دیاگ زنیت باعث میشود سردرگم نشویم و بتوانیم به سرعت به یونیت مربوطه متصل شویم. در ادامه تست عملگر و عملیات ویژه موتور نیسان ماکسیما را در دیاگ زنیت Z5 باهم میبنیم.

.

عملیات ویژه و تست عملگر ماکسیما در دیاگ زنیت

محل سوکت عیب یاب نیسان ماکسیما

سوکت عیب یاب OBD-II خودرو نیسان ماکسیما زیر داشبورد در نزدیکی جعبه فیوز میباشد.

سوکت عیب یابی OBD نیسان ماکسیما

انتخاب خودرو نیسان ماکسیما در دیاگ زنیت

منو “عیب یابی ” را لمس میکنیم. در لیست خودرو ساز ها برند “نیسان” را وارد میشویم.

عیب یابی ماکسیما با جی اسکن

مقصد صادرات خودرو یعنی “بین الملل” را انتخاب میکنیم. سپس نوع کانکتور خودرو را کلیک میکنیم. این خودرو مجهز به پورت عیب یابی 16 پین میباشد. پس گزینه “کانکتور 16 پین” را وارد میشویم.

تنظیم موتور ماکسیما با زنیت

“همه مدل ها” را انتخاب میکنیم. توجه داشته باشید در دستگاه دیاگ زنیت Z5 در برند نیسان نیازی به انتخاب نام خودرو و سال تولید آن نداریم و همین نکته باعث افزایش سرعت عیب یابی خواهد شد.

تنظیم نیسان ماکسیما با دیاگ

تست عملگر موتور نیسان ماکسیما در دیاگ زنیت Z5

یونیت موتور را در بین یونیت های نمایش داده شده انتخاب میکنیم.

یونیت موتور نیسان ماکسیما

برای اینکه بتوانیم به کمک دستگاه عملگرها را تست نماییم در ایسیو موتور وارد “تست عملگرها” میشویم.

تست عملگر ماکسیما با دیاگ جی اسکن

عملگرهای موتور که میتوانیم به کمک دستگاه تست نماییم را در بالای صفحه میبینیم. برای مثال میتوانیم رله پمپ بنزین را لمس کنیم و سپس گزینه “انتخاب” را کلیک کنیم. دستگاه دیاگ شرایط انجام تست عملگر در بالا سمت چپ به ما گوش زد میکند. قالب تست عملگرهای موتور در حالت سوییچ باز و موتور خاموش انجام تست میگردند. خاطر نشان میکنیم که ندرتا برخی از تست ها ممکن است در شرایط موتور روشن انجام شوند. برای شروع کار این عملگر “ON” را لمس میکنیم. در بالا سمت چپ در بیضی سفید رنگ “در حال آزمایش ” را میبنیم که به این معنی است که عملگر در حال تست میباشد. پس از اتمام کار، این گزینه به “پایان تست” تغییر میکند. میتوانیم با لمس گزینه “OFF” تست را متوقف کنیم. سایر عملگر ها را میتوانیم به همین صورت تست نماییم.

تست عملگر نیسان ماکسیما با دیاگ زنیت

عملیات ویژه موتور نیسان ماکسیما در دیاگ زنیت

گزینه ” عملیات ویژه” را در ایسیو موتور ماکسیما انتخاب میکنیم. سه صفحه عملیات ویژه برای این خودرو وجود دارد. در صفحه اول مواردی همچون “تعریف مقدار حجم هوای وروردی(خودروهای ژاپنی)” ، “تعریف مقدار حجم هوای ورودی(خودروهای بین اللملی)” ، “بستن سیستم اواپراتور” ، “تعریف کنترل دریچه گاز برقی(ETC)-پاک کردن” ، “نسبت هوا به سوخت در سیستم سوخت رسانی- پاک کردن مقدار تعریف شده” را میتوانیم ببینیم و در صورت نیاز به انجام هر یک از عملیات، آن را انتخاب و شرایط انجام آنرا نیز مطالعه میکنیم.

عملیات ویژه نیسان ماکسیما دیاگ زنیت

صفحه دوم عملیات ویژه، عملیاتی چون “تنظیم جرقه زنی هدف” ، “تنظیم دور موتور در حالت دور آرام” ، “تنظیمات موقعیت دور آرام سنسور دریچه گاز” ، “تنظیم زمانبندی جرقه زنی هدف” ، “تنظیم دور موتور در حالت دور آرام” ، “تنظیم موقعیت دور آرام سنسور دریچه گاز” ، “تنظیم زمانبندی جرقه زنی” و “کاهش فشار سوخت” را میبنیم.

عملیات ویژه نیسان ماکسیما با دیاگ جی اسکن

در صفحه سوم نیز عملیاتی همچون “بررسی خطوط سوخت” ، تنظیم دور در دقیقه هدف در حالت دور آرام” ، “تعریف کنترل زمانبندی سوپاپ” ، “تنظیم M/R اتانول” ، تعریف کنترل زمانبندی سوپاپ اگزوز” و “نمایش اطلاعات کنترل یونیت (ECU)” را میبینیم. عملیات ویژه موتور نیسان ماکسیما با Z5

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که باید شرایط انجام عملیات را با دقت مطالعه کنیم و شرایط را به درستی مهیا کنیم تا عملیات ویژه مد نظرمان به درستی انجام شود.

برای مشاهده سایر ویدئوهای آموزشی نیلیکار اینجا کلیک کنید. همچنین جهت اطلاع از قیمت دستگاه دیاگ زنیت Z5 لطفا با تلفنهای شرکت تماس حاصل فرمایید. جهت اطلاع از تلفنهای شرکت اینجا کلیک کنید.

توسط: تاریخ انتشار: 28 شهریور 1402دسته بندی: آموزش نیسان, دسته‌بندی نشده, زنیت Z5دیدگاه‌ها برای تست عملگر و عملیات ویژه موتور نیسان ماکسیما در دیاگ زنیت Z5 بسته هستندبرچسب ها: , ,