در این ویدیو قصد داریم کالیبره وضعیت باتری هیوندای سوناتا هیبرید را با دیاگ زنیت Z5 انجام دهیم. ممکن است خودرو هیبریدی را عیب یابی کنیم که پس از تشخیص عیب متوجه وجود عیب در باتری ولتاژ بالا خودرو شویم و نیاز باشد که باتری ولتاژ بالا ( HIGH VOLTAGE) تعویض نماییم. با توجه به اینکه یونیت مربوط به سیستم باتری هیبرید نسبت به باتری قبلی کالیبره شده است، امکان دارد که وضعیت شارژ باتری با خطا به راننده و ایسیو باتری هیبرید (BMS) گزارش شود. پس باید پس از تعویض باتری هیبرید از صحت کارکرد این سیستم و عدم وجود خطا در آن مطمئن شویم و باتری هیبرید جدید را کالیبره کنیم. در برخی موارد نیز در صورتی که در مدت بسیار طولانی از خودرو استفاده نگردد، توان ذخیره سازی باتری کاهش پیدا کند. پس از عیب یابی آن نیاز داشته باشیم که کالیبره را برای باتری موجود ولتاژ بالا خودرو را توسط دیاگ کالیبره کنیم. برای اینکه این عملیات را انجام دهیم باید از یک دیاگ تخصصی استفاده کنیم که این عملیات را پشتیبانی کند و باتوجه به ایمنی بودن سیستم ولتاژ بالا اختلالی در آن ایجاد نکند.

دستگاه دیاگ زنیت Z5 یک دیاگ تخصصی نسل پنجم است که از عملیات کالیبره وضعیت باتری ولتاژ بالا به راحتی پشتیبانی میکند. شماره شاسی، نوع خودرو، نوع موتور و سال تولید این خودرو سوناتا هیبرید 2017 را به صورت اتوماتیک سریعا به ما نمایش میدهد. همچنین با این دستگاه قدرتمند میتوانیم به تمام یونیت های ولتاژ بالا و هیبرید این خودرو متصل شویم و آنها را عیب یابی کنیم. در ادامه نحوه کالیبره وضعیت باتری ولتاژ بالا هیوندای سوناتا هیبرید را با دیاگ زنیت Z5 انجام میدهیم.

.

نحوه کالیبره وضعیت باتری هیوندای سوناتا هیبرید با دیاگ زنیت Z5

سوییچ خودرو را میبنیدیم. سپس کابل دستگاه دیاگ را به پورت عیب یابی 16 پین OBD-II خودرو متصل میکنیم. سپس سوییچ را باز میکنیم.

انتخاب اتوماتیک هیوندای سوناتا هیبرید در دیاگ زنیت

در صفحه اصلی نرم افزار زنیت، گزینه “عیب یابی ” را وارد میشویم.

عیب یابی هیوندای سوناتا با دیاگ زنیت

برند هیوندای را انتخاب میکنیم. سپس بازار مقصد خودرو یعنی HYUNDAI General را وارد میشویم.

انتخاب خودکار هیوندای سوناتا هیبرید در دیاگ

دیاگ زنیت Z5 به سرعت خودرو سوناتا هیبرید LF را به صورت خودکار در کمترین زمان شناسایی میکند. شماره شاسی خودرو به همراه سال تولید، نوع موتور و نام خودرو را به ما نمایش میدهد. موارد را بررسی میکنیم و سپس “تایید” را لمس میکنیم.

عیب یابی سوناتا ال اف هیبرید با زنیت

نحوه کالیبره باتری ولتاژ بالا سوناتا هیبرید با دستگاه Z5

در بین ایسیو های خودرو گزینه BMS(HEV Battery System) را که مربوط به سیستم باتری هیبرید میباشد را وارد میشویم. سپس گزینه HEV Battery System را میبینیم و آن را “تایید” مینماییم.

کالیبره باتری های ولتاژ سوناتا هیبرید با دیاگ

گزینه “عملیات ویژه” را لمس میکنیم و سپس وارد “SOC Calibration” میشویم.

کالیبره باتری هیبرید با دستگاه دیاگ زنیت

عملیات کالیبره باتری

دستگاه زنیت Z5 شرایط انجام این عملیات را به ما نمایش میدهد. باید سوییچ باز کنیم و خودرو در حالت آماده به کار نباشد. نکته مهمی که در خودرو های هیبرید وجود دارد که ممکن است موتور خودرو روشن نباشد اما خودرو با موتور بنزینی خاموش به کمک موتور الکتریکی حرکت کند. در خودرو های بنزینی در صورتی که موتور خاموش باشد و برق در صفحه کیلومتر شمار باشد این وضعیت را با “سوییچ باز، موتور خاموش” میشناسیم. اما به علت اینکه در خودرو هیبرید ممکن است موتور بنزینی حتی در حالت آماده به حرکت نیز روشن نباشد، تشخیص این حالت کمی دشوار است. در صورتی که کلمه “READY” به رنگ سبز پشت آمپر روشن باشد مانند وضعیت “موتور روشن” میباشد و در صورتی که کلمه “READY” را پشت آمپر نبینیم به معنی سوییچ باز است. پس سوییچ را باز میکنیم و چک میکنیم که برای این عملیات، علامت “READY” پشت آمپر ظاهر نشده باشد. “تایید” را لمس میکنیم تا عملیات کالیبره باتری انجام شود.

کالیبره باتری سوناتا هیبرید با دیاگ زنیت

در نظر داشته باشید این عملیات را فقط در صورتی انجام میدهیم که باتری ولتاژ بالا خودرو را تعویض شده باشد، و یا در طولانی مدت خودرو مورد استفاده قرار نگرفته باشد. پس در صورتی که نیاز به انجام این عملیات نداشتیم نباید اقدام به کالیبره باتری کنیم. در صورتی که باتری هیبرید را تعویض نمودیم بهتر است که تست نشتی برق هیوندای سوناتا LF هیبرید با دیاگ زنیت را نیز انجام دهیم و از انجام صحیح عملیات مطمئن شویم.

برای مشاهده سایر ویدئوهای آموزشی نیلیکار اینجا کلیک کنید. همچنین جهت اطلاع از قیمت دستگاه دیاگ زنیت Z5 لطفا با تلفنهای شرکت تماس حاصل فرمایید. جهت اطلاع از تلفنهای شرکت اینجا کلیک کنید.

توسط: تاریخ انتشار: 8 مهر 1402دسته بندی: آموزش هیوندا, دسته‌بندی نشده, زنیت Z5, ویدئو های آموزشیدیدگاه‌ها برای کالیبره باتری ولتاژ بالا هیوندای سوناتا هیبرید با دیاگ زنیت Z5 بسته هستندبرچسب ها: , ,