سیستم VC-Turbo چیست؟
موتور هایی که دارای چنین نوشته ای بر روی موتور خود هستند، از سیستم نسبت تراکم متغیر نیسان استفاده می کنند. این عبارت انگلیسی مخفف لغت Variable Compression –Turbo می باشد و به موتورهایی که دارای سیستم تغییر نسبت تراکم و توربو باشند، گفته می شود. در شکل زیر می‌توانید اجزا اضافه شده به یک موتور نیسان- اینفینیتی که دارای سیستم تغییر نسبت تراکم است را ببینید. در این موتور سیستم هایی همچون: سیستم انژکتور، سیستم خنک کاری، سیستم اتصالات میل لنگ، سیستم زمان بندی سوپاپ ها، سیستم روغن کاری، طراحی مانیفولد ها و… دچار تغییرات چشمگیری شده است.
چرا نیاز است از سیستم تغییر نسبت تراکم استفاده گردد؟
امروزه صنایع خودرو سازی به سمتی حرکت می کنند که بتوانند با مصرف سوخت کمتر نیروی بیشتری را در کنار کاهش آلایندگی موتور، تولید کنند. عوامل بسیار زیادی به کاهش آلایندگی موتور کمک می‌کند. یکی از این عوامل تغییر نسبت تراکم موتور است. افزایش نسبت تراکم به معنای افزایش مقدار سوخت و هوایی که داخل سیلندر و پیستون متراکم می شوند است.
 
سیستم تغییر نسبت تراکم در خودروی نیسان چگونه کار میکند؟
در موتور خودرو قبل از جرقه شمع و شروع احتراق مخلوط سوخت و هوا در داخل سیلندر و پیستون متراکم می‌شود. نسبت تراکم بیشتر می تواند راندمان بیشتری را برای موتور ایجاد کند. این نکته نیز حائز اهمیت است که نسبت تراکم بیش‌‌از اندازه می تواند موجب پدیده ناک (احتراق ناخواسته) و کاهش راندمان شود.
در سیستم VC-Turbo نیسان زمانی که شما در حالت کروز رانندگی می‌کنید و فشار روی پدال گاز کم است به دلیل اینکه جریان هوای ورودی در این حالت ضعیف است می‌توان نسبت تراکم را افزایش داد تا راندمان موتور افزایش یابد. زمانی که نیاز به قدرت دارید و پایتان روی پدال گاز فشار می دهید در این حالت جریان هوا زیاد می شود و میتوان حد نسبت تراکم را کاهش داد تا راندمان و قدرت افزایش یابد.
در سیستم نیسان تغییر نسبت تراکم با تغییر در جا به جایی پیستون از نقطه مرگ پایین به بالا انجام می شود. بسته به نیاز خودرو به قدرت و یا رانندگی اقتصادی این تغییر نسبت انجام می شود. این تغییر نسبت در این خودرو ساز از میزان 8:1 تا 14:1 متغیر است.
نحوه کار سیستم VC-Turbo:

  • زمانی که تغییر نسبت تراکم نیاز باشد موتور عملگر این سیستم بازوی رابط را به حرکت در می‌آورد.
  • بازوی رابط شفت کنترل کننده را حرکت می دهد.
  • شفت کنترلی نیز باعث جا به جایی رابط پایینی می شود و در نتیجه تغییر زاویه مولتی لینک را ایجاد می کند.
  • مولتی لینک نیز باعث تغییر موقعیت عمودی شاتون و پیستون، در نتیجه نسبت تراکم میشود.

این سیستم مزایایی بی شماری دارد از جمله: کاهش آلایندگی، افزایش توان موتور، کاهش نیروی فشار جانبی پیستون، کاهش مصرف سوخت، عدم نیاز به بالانسر میل لنگ (جهت کاهش لرزش موتور) و…
اما در کنار تمام مزایایه این سیستم مشکلاتی همچون: پیچیدگی قطعات، هزینه تولید بالاتر، نیاز به سوخت با کیفیت، تعمیر و نگهداری با دقت بیشتر و… برای این سیستم وجود خواهد داشت.

توسط: تاریخ انتشار: 27 شهریور 1398دسته بندی: آموزش آنلاین, آموزش نیسان, تکنولوژیها و مفاهیم خودرو, ویدئو های آموزشیدیدگاه‌ها برای ویدئو: آشنایی با موتور های نسبت تراکم متغیر نیسان بسته هستندبرچسب ها: , , , ,